Engelskalektion
Matematik på tavlan
Vindskyddet
Inte-nudda-marken-bana

Vår vision – tillsammans skapar vi en god skola!

Ljusfalls skola finns i den gamla folkskolan i Ljusfallshammar med anor från 1908. Skolhuset ligger i natursköna omgivningar med närhet till skog och sjö. Vi tillbringar mycket tid utomhus med fokus på hälsa och miljö, natur samt vår hembygd. Vi har ett nära samarbete med vårdnadshavare och ser värdet i att skapa goda relationer.

Trygghet och arbetsro

Vi har som målsättning att våra elever får synas och ta plats, därför satsar vi på hög personaltäthet och mindre undervisningsgrupper.

Skolan ska vara en trygg plats och vi arbetar systematiskt med vår gemensamma värdegrund. Vi strävar efter att alla elever får mötas och lära sig att skapa goda relationer. Vi ser att vårt arbetssätt och våra metoder skapar trygghet och arbetsro vilket främjar glädjen och lusten att lära!

Vi arbetar åldersintegrerat och eleverna lär sig mycket av varandra. Som elev på vår skola ges goda möjligheter att utvecklas i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar. I vår verksamhet finns goda rutiner som skapar trygghet – alla barn blir sedda varje dag!

Hälsa och miljö

Ljusfalls skola är miljöcertifierad och bedriver varje läsår olika projekt under Grön Flagg. Våra elever är engagerade i miljöfrågor och vi deltar i olika projekt som gynnar miljön. Lokalt deltar vi bland annat på Skräpplockardagar men vi håller oss även uppdaterade i globala frågor. Vi har två miljöstationer inomhus för källsortering och gröna påsar för bioavfall – våra elever är mycket noga med att avfallet ska hamna rätt!

Skolan har ett eget skolkök där skollunchen tillagas. Lunchen serveras i våra klassrum och eleverna görs delaktiga genom att turvis vara matvärdar som torkar bord och dukar.

Elevinflytande

Skolan ska ge elever möjlighet inflytande och delaktighet utifrån sin ålder och mognad. Vi har representanter från alla årskurser i våra olika råd; elevråd, matråd, miljöråd och biblioteksråd. Råden träffas en gång i månaden och eleverna får öva på att komma med idéer och förslag till förbättringar i verksamheten.